دنیای پیرامون ما مملو از دادههای متنوع است. تحلیل و ترکیب و پردازش این دادهها اطلاعات در خور توجهی را در زمینههای متفاوت فراهم میسازد. این دادهها حتی قدرت تغییر زندگی افراد را دارند. به خصوص در زمینه مالی،
اعتباردهندگان یک بار در ماه اطلاعات خود را به سامانه اعتبارسنجی ارسال میکنند. به عبارت دیگر نمره اعتباری افراد در هر ماه بر مبنای اطلاعات جدیدی که در گزارش اعتباری ثبت میشود، تغییر میکند. تغییر در نمره اعتباری به تدریج رخ میدهد. معمولا در هر ماه تغییرات بسیار اندکی در نمره اعتباری مشاهده میشود اما تغییر در رفتار مالی در طی زمان منجر به تغییرات بزرگی در نمره اعتباری خواهد شد. بسیار کم پیش میآید که تغییر عظیمی در نمره اعتباری (25 نمره یا بیشتر) به سرعت و تنها در یک یا دو ماه رخ دهد. معمولا این تغییرات بزرگ نتایج مستقیم تغییر در تاریخچه پرداخت است. همینطور یک دیرکرد پرداخت قابل توجه (سی روز یا بیشتر) بسیار به نمره اعتباری ضربه خواهد زد. هر چقدر سابقه بدهیها قدیمیتر باشد به نمره اعتباری آسیب بیشتری وارد خواهد شد. بنابراین باید سریع تغییرات منفی را ردیابی کرد.
تاریخچه پرداخت نقش کلیدی در تعیین اعتبار شما ایفا مینماید. وامدهنده به کسی که در تاریچه پرداختش سابقه دیرکرد پرداخت و بدهی معوق دارد اعتبار نخواهد داد. پرداخت به موقع تسهیلات و وامها در تاریخچه پرداخت منعکس و موجب بهبود اعتبار خواهد شد.
آیا نداشتن تاریخچه اعتباری نشاندهنده اعتبار بد است؟
نداشتن تاریخچه اعتباری به این معنا است که سابقه رفتار مالی و بدهی وجود ندارد اما نبود نمره اعتباری اجاره آپارتمان، اتخاذ وام خودرو یا مسکن و دریافت کارت اعتباری را سخت میکند زیرا اطلاعاتی از میزان اعتبار و پایبندی به تعهدات شخص در دسترس نیست و اشخاص میبایست از روشهای جایگزین دیگر برای اثبات مسئولیتپذیری مالی خود استفاده نمایند. برای افرادی که سابقه رفتار مالی ندارند و به غیر از کد ملی اطلاعات هویتی دیگری از آنها موجود نمیباشد گزارش اعتباری نوع 1 و برای افرادی که سابقه رفتارمالی ندارند اما اطلاعات هویتی ایشان موجود میباشد گزارش اعتباری نوع 2 صادر میگردد.
تاریخچه پیدایش بانکداری در ایران
تاریخچه پیدایش بانکداری در جهان
همه چیز در مورد امتیاز اعتباری (Credit Scoring) و اعتبارسنجی در ایران و کانادا